Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Neem dan eerst contact op met de behandelaar die in de brief is vermeld. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u meestal bezwaar maken tegen het besluit via een bezwaarschrift. Dat moet binnen zes weken en kan digitaal met uw DigiD of schriftelijk. Bij wie u bezwaar kunt maken, staat vermeld op het besluit dat u heeft ontvangen. Meestal is dat het college van burgemeester en wethouders.
Let op de verzenddatum van het besluit. Vanaf die datum gelden de zes weken waarbinnen u bezwaar moet maken.
Bezwaarschrift
Een bezwaarschrift is een brief waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met een beslissing. In de brief moet het volgende staan:
- uw naam en adres;
- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;
- tegen welk besluit u bezwaar maakt;
- waarom u daartegen bezwaar maakt (bezwaargronden);
- uw handtekening;
- een kopie van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
- uw telefoonnummer en e-mailadres zodat wij contact met u kunnen opnemen.
U kunt ook eerst een bezwaarschrift indienen zonder inhoudelijke bezwaargronden, om er zeker van te zijn dat u op tijd bezwaar maakt. Dit noemen we een pro-forma bezwaarschrift. De gemeente geeft u dan een termijn waarbinnen u de inhoudelijke gronden van uw bezwaarschrift aan kunt vullen.
Bezwaar indienen
U kunt het bezwaarschrift digitaal indienen met DigiD via de knop bovenaan de pagina. Hier vult u uw gegevens in en kunt u het bezwaarschrift en andere bijlagen toevoegen.
U kunt uw bezwaarschrift ook op papier indienen. U kunt het afgeven bij het stadhuis of opsturen (vermeld duidelijk op de envelop Bezwaarschrift) naar:
Gemeente Gorinchem
Postbus 108, 4200 AC Gorinchem
Wat gebeurt er met uw bezwaar?
Als u uw bezwaarschrift heeft ingediend, is de procedure over het algemeen als volgt:
Stap 1: Ontvangst
Uw bezwaarschrift wordt doorgestuurd naar juiste afdeling. We bekijken of het bezwaarschrift aan alle wettelijke vereisten voldoet. Als er iets ontbreekt, laten we dat weten en krijgt u de gelegenheid om dit te herstellen. We nemen contact met u op en u krijgt per e-mail of per brief een ontvangstbevestiging. Hierin staat hoe de procedure verder verloopt.
Stap 2: Is er overleg mogelijk?
We onderzoeken wat de beste manier is om het bezwaarschrift in behandeling te nemen. Is er ruimte voor een informeel overleg over een passende oplossing? Of kan het besluit nader toegelicht worden?
Als er iemand anders bij het besluit betrokken is, ontvangt diegene een kopie van uw bezwaarschrift en wordt diegene bij de procedure betrokken.
Stap 3: Commissie voor de bezwaarschriften of ambtelijk horen
Een oplossing in onderling overleg is niet in alle gevallen mogelijk. In dat geval wordt de formele procedure gevolgd. Uw bezwaarschrift wordt verder in behandeling genomen door de onafhankelijke commissie voor de bezwaarschriften of twee ambtelijk hoorders van de gemeente.
- Stap 3a: Commissie voor de bezwaarschriften
De commissie voor de bezwaarschriften bestaat uit leden die niet werkzaam zijn bij de gemeente Gorinchem. De commissie adviseert de gemeente over het bezwaarschrift.
De commissie nodigt u uit voor een hoorzitting in het stadhuis. De hoorzittingen vinden maandelijks op maandagavond plaats en zijn openbaar. U krijgt drie weken van tevoren de uitnodiging met het tijdstip. Tijdens de hoorzitting leggen de betrokken partijen hun standpunten uit aan de commissie. De commissieleden kunnen vragen stellen. U kunt een advocaat of een andere vertegenwoordiger meenemen, maar dat hoeft niet. Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt.
Het kan zijn dat de gemeente ter voorbereiding op de hoorzitting een schriftelijke reactie op het bezwaarschrift indient. Hierin legt de gemeente uit waarom het besluit is genomen en gaan ze in op uw bezwaarschrift. U ontvangt de schriftelijke reactie ongeveer twee weken voor de hoorzitting.
- Stap 3b: Ambtelijk horen
In sommige zaken is het ook mogelijk om ambtelijk gehoord te worden. Ambtelijk horen is niet verplicht. Als gekozen wordt voor ambtelijk horen, wordt een bezwaarschrift niet door de commissie voor de bezwaarschriften behandeld. Ambtelijk horen vindt plaats door twee medewerkers van de gemeente die niet betrokken zijn bij het besluit en de voorbereiding daarvan.
De ambtelijk hoorders zullen u uitnodigen om uw bezwaarschrift mondeling toe te lichten. Ook is een medewerker aanwezig die het besluit heeft voorbereid. U krijgt minimaal een week van tevoren een uitnodiging met het tijdstip.
Ambtelijk horen kan op het stadhuis, telefonisch of digitaal plaatsvinden. Dat wordt samen met u afgestemd. Van het hoorgesprek wordt een kort verslag gemaakt.
Een hoorgesprek is niet verplicht. Als u niet wenst te komen, hoeft dat niet. Van het hoorgesprek wordt een kort verslag gemaakt.
De verschillen tussen ambtelijk horen en horen door de commissie voor de bezwaarschriften op een rijtje:
Hoorzitting commissie
- Behandeling door de externe commissieleden.
- Hoorzitting vindt enkel maandelijks ’s avonds op het stadhuis (fysiek) plaats.
- Besluit op bezwaar binnen 12 weken na verstrijken bezwaartermijn.
Ambtelijk hoorgesprek
- Behandeling door medewerkers van de gemeente Gorinchem.
- Hoorgesprek kan iedere week telefonisch, op het stadhuis of digitaal plaatsvinden.
- Besluit op bezwaar binnen 6 weken na verstrijken bezwaartermijn.
Stap 4: Beslissing op uw bezwaarschrift
Alle stukken en de hoorzitting of het hoorgesprek leiden tot een advies van de bezwaarschriftencommissie of de ambtelijk hoorders aan de gemeente. Dit advies is niet bindend. Dat betekent dat de gemeente kan afwijken van dit advies. Als de gemeente een besluit heeft genomen, ontvangt u hiervan een brief.
U krijgt in principe binnen twaalf weken na het verstrijken van de bezwaartermijn een uitspraak van de gemeente. In sommige gevallen wordt de beslissing uitgesteld. Bijvoorbeeld als er overleg is tussen u en de gemeente of als er nader onderzoek nodig is. Wij laten u dit dan weten.
Agenda hoorzitting
Wilt u weten welke bezwaarschriften bij de volgende hoorzittingen worden behandeld? Bekijk dan de agenda.
Uitvoeren van het besluit tegenhouden
Als u bezwaar maakt tegen een besluit, wordt dit besluit niet uitgesteld. Wilt u dat het besluit niet wordt uitgevoerd? Dan moet u de rechtbank vragen om een zogenoemde voorlopige voorziening. Hoe u dat doet, staat op de brief met het besluit. Let op, dit kost wel geld (tussen de 50 en 371 euro). De rechter kan bepalen dat u het geld terug krijgt als u in het gelijk wordt gesteld.
Niet eens met uitspraak op bezwaar
Heeft u bezwaar gemaakt en geen gelijk gekregen? Of kunt u zich niet vinden in de uitkomst van de bezwaarprocedure? Dan kunt u in beroep gaan door een beroepschrift in te dienen bij de rechtbank. Dit moet binnen zes weken na de beslissing op het bezwaar. Een beroepschrift is een brief met de volgende onderdelen:
- Uw naam en adres;
- De datum waarop u het beroepschrift schrijft. Dit moet binnen zes weken na het besluit zijn;
- Tegen welk besluit u in beroep gaat;
- Waarom u daartegen in beroep gaat;
- Uw handtekening;
- Een kopie van het besluit waartegen u in beroep gaat.
U stuurt het beroepschrift met de post naar de rechtbank. Welke rechtbank dat is, staat onder de beslissing op bezwaar die u gekregen hebt. Meestal is dit de rechtbank Rotterdam.
Verordening
De Algemene wet bestuursrecht bevat regels over het behandelen van bezwaarschriften. De gemeente Gorinchem heeft deze regels verder uitgewerkt in de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Gorinchem 2024.
Het college heeft in een aanwijzingsbesluit categorieën aangewezen waarbij ambtelijk horen toegepast kan worden, zie hiervoor het Aanwijzingsbesluit categorieën ambtelijk horen in bezwaar Gemeente Gorinchem 2024.
Contact
Heeft u vragen over de bezwaarprocedure? Neem dan contact op via bezwaren@gorinchem.nl.