Veiligheid is een belangrijke voorwaarde voor een aantrekkelijke stad waar iedereen zich welkom, thuis en veilig voelt. Werken aan veiligheid doet team Veiligheid en Toezicht (V&T) vanuit verschillende vakgebieden. Team Veiligheid en Toezicht (V&T) bestaat uit drie taakvelden: openbare orde en veiligheid, APV en bijzondere wetten en handhaving (BOA’s). Het werkterrein is breed: van het behandelen van vergunnings- en ontheffingsaanvragen, tot het ontwikkelen van veiligheidsbeleid, maar ook de strategische advisering en ondersteuning van het bestuur tot aan de toezicht en handhaving in de openbare ruimte.
Openbare Orde en Veiligheid
De beleidsadviseurs Openbare Orde en Veiligheid (OOV) houden zich bezig met de veiligheid en het veiligheidsgevoel van inwoners. Hierbij gaat het zowel over rampenbestrijding en crisisbeheersing als het voorkomen en bestrijden van overlast en (ondermijnende) criminaliteit. Daarnaast voeren zij taken uit die op het snijvlak zitten van zorg en veiligheid. Voorbeelden hiervan zijn personen met onbegrepen gedrag, jeugdoverlast en mensenhandel. Dit doen zij dagelijks samen met de verschillende overheidspartners zoals de politie, Openbaar Ministerie, Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VZHZ), en de Belastingdienst. Ook wordt nauw samengewerkt met lokale en regionale partners.
De belangrijkste taken van Openbare Orde en Veiligheid zijn:
- signalering, coördinatie en advisering op strategisch niveau op diverse thema’s binnen veiligheid;
- regie op het opzetten/beheren van het Integraal Veiligheidsplan;
- opzet en regie op inhoudelijke programma’s rond (ondermijnende) criminaliteit, gebiedsgerichte en persoonsgebonden onderwerpen;
- het laten uitvoeren van onderzoek, informatie verzamelen, analyseren en adviseren over de ontwikkeling van beleid op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid;
- adviseren, opzet en regie op het gebruik van cameratoezicht in de openbare ruimte voor de handhaving van openbare orde;
- regievoering tijdens crises en incidenten.
APV en bijzondere wetten
In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staan regels die betrekking hebben op de openbare orde en veiligheid van een gemeente. Iedere gemeente heeft een eigen APV. Bijzondere wetten zijn landelijke wetten- en regels die voor een ieder gelden. Voorbeelden van bijzondere wetten zijn o.a. de Alcoholwet, de Wet Bibob en de Wet op de Kansspelen. Op grond van de APV en bijzondere wetten kunnen vergunningen/ontheffingen nodig zijn om bepaalde activiteiten te mogen uitvoeren. Denk hierbij aan de exploitatievergunning die nodig is om een horeca-inrichting en/of terras te mogen exploiteren of een evenementenvergunning die nodig is om een evenement te organiseren. De collega’s van het taakveld APV coördineren, beoordelen, verlenen of weigeren een vergunning of ontheffing op grond van de APV of een bijzondere wet. Zij werken hiervoor samen met externe partners zoals de politie, de brandweer en de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR). De handhavingsjurist controleert of de wetten en regels uit de APV of een bijzondere wet worden nageleefd. Dit gebeurt samen met de gemeentelijke toezichthouders en de politie. Als er een wet of regel overtreden wordt, dan treedt de handhavingsjurist op. Hiervoor kan hij diverse juridische instrumenten inzetten zoals een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang, Daarnaast vertegenwoordigt hij de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures.
De belangrijkste taken van APV en bijzondere wetten zijn:
- het coördineren, beoordelen, verlenen of weigeren van aanvragen om vergunningen/ontheffingen op grond van de APV of een bijzondere wet;
- het opstellen van beleid op het gebied van APV en bijzondere wetten;
- het adviseren op diverse (juridische)vraagstukken in het kader van de APV en bijzondere wetten (zoals bijvoorbeeld de Alcoholwet en de Wet Bibob);
- het juridisch handhaven op overtredingen van de APV en bijzondere wetten;
- het vertegenwoordigen van de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures.
Handhaving
Het meest zichtbaar voor inwoners zijn onze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Zij zijn herkenbaar aan hun blauwe uniform. Een buitengewoon opsporingsambtenaar is een ambtenaar met een specifieke opsporingsbevoegdheid. Denk hierbij aan bekeuringen schrijven, fouilleringen uitvoeren en aanhoudingen verrichten. In Gorinchem zijn de boa’s ook aangewezen als toezichthouder namens gemeente Gorinchem. De boa’s zijn bevoegd om handhavend op te treden in de openbare ruimte. De boa’s houden bijvoorbeeld toezicht op de naleving van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Als toezichthouder mogen zij elke plaats betreden, zichzelf toegang verschaffen tot een pand als toegang wordt geweigerd en voertuigen doorzoeken.
Het team beschikt over meerdere wijkboa’s die voor specifieke wijken het eerste aanspreekpunt zijn en beschikt over een jeugdboa en ondermijningsboa die zich gemeentebreed richten op jeugd en ondermijning in Gorinchem.
Onze handhavers werken onder andere aan het:
- verminderen van overlast door onder andere hangjongeren, drugs- en drankmisbruik en ander oneigenlijk gebruik van de openbare ruimte;
- vergroten van de veiligheid en het veiligheidsgevoel in de openbare ruimte en het openbaar vervoer;
- wegslepen van hinderlijk en/of gevaarlijk geparkeerde voertuigen;
- toezicht housen in de winkelgebieden, pleinen, parken, op de markt en bij horecagelegenheden en evenementen;
- uitvoeren van preventieve bedrijvencontroles in het kader van de aanpak van ondermijning.