Het kan zijn dat u schade hebt door ruimtelijke plannen en besluiten van de gemeente. Uw huis wordt bijvoorbeeld minder waard, uw woongenot vermindert of u loopt inkomen mis. U kunt dan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in planschade.
Vanaf 1 januari 2024 is de Omgevingswet ingegaan, met veel veranderingen. Planschade heet voortaan: nadeelcompensatie.
Overgangsrecht planschade
Vanaf 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Het begrip planschade uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro) staat niet in de Omgevingswet en wordt vanaf 1 januari 2024 aangeduid als nadeelcompensatie. Vanaf 1 januari 2024 is dus nadeelcompensatie van toepassing.
In uitzonderlijke gevallen hebben we nog wel te maken met planschadeverzoeken op grond van het ‘oude’ recht. Op grond van het overgangsrecht blijft het oude recht namelijk van toepassing op een verzoek om planschadevergoeding als gevolg van bijvoorbeeld een bestemmingsplan dat wordt ingediend binnen 5 jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet. Deze termijn van 5 jaar is zelfs nog langer als het schadeveroorzakend besluit een bestemmingsplan is dat, op grond van het daarvoor geldende overgangsrecht, pas na 1 januari 2024 (op grond van artikel 3.1 Wro) wordt vastgesteld.
Voorwaarden
- U hebt schade geleden aan uw eigendom vanwege een planologische maatregel, bijvoorbeeld een bestemmingsplan. U bent dus eigenaar, geen huurder
- Uw eigendom is in waarde gedaald
- U vraagt de tegemoetkoming in planschade aan binnen 5 jaar na het onherroepelijk worden van de schadeveroorzakende planologische maatregelen (bijvoorbeeld een bestemmingsplan)
- Uw schade is niet al op een andere wijze vergoed, bijvoorbeeld door onteigening of een overeenkomst met de gemeente
- Uw schade is aanzienlijk. In ieder geval groter dan tenminste 2% van de waarde van uw eigendom (het normaal maatschappelijk risico)
- U kon de schade niet voorzien bij de aankoop van uw woning
Goed om te weten
De behandeling van een aanvraag om tegemoetkoming in planschade is geregeld in onze gemeentelijke procedureverordening. Hieronder volgt in het kort de procedure:
- U vult het aanvraagformulier planschade in en stuurt deze naar de gemeente
- U betaalt een drempelbedrag van € 300,- voordat wij uw aanvraag in behandeling nemen;
- Wij sturen uw aanvraag naar een onafhankelijke adviseur;
- De onafhankelijk adviseur neemt contact met u als aanvrager, de gemeente en een eventueel derde-belanghebbende (bijvoorbeeld een projectontwikkelaar) om informatie te verzamelen. De adviseur komt (vaak samen met een taxateur) bij u kijken en maakt daarvoor een afspraak
- De adviseur maakt een concept advies
- De aanvrager, de gemeente en de derde-belanghebbende mogen reageren op dit concept advies
- De adviseur stelt een definitief advies op
- Het college van burgemeester en wethouders neemt een besluit op uw aanvraag.
Een planschadeprocedure duurt meestal een halfjaar tot een jaar. Als uw aanvraag wordt toegekend dan ontvangt u het planschadebedrag, inclusief de wettelijke rente vanaf het moment van ontvangst van de aanvraag en het door u betaalde drempelbedrag van € 300,-.