Door een storing zijn wij op dit moment telefonisch niet goed bereikbaar. Onze excuses voor het ongemak.
De Haarsekade moet veiliger worden voor inwoners, fietsers (vaak scholieren) en alle andere gebruikers van de weg. Daarom is in 2020 gestart met Ontwerpatelier Haarsekade. Hierin betrekt de gemeente bewoners, scholieren en organisaties zoals de Fietsersbond en het Gehandicaptenplatform Gorinchem om mee te denken over een nieuw ontwerp. Vanuit de provincie krijgt gemeente Gorinchem een financiële bijdrage voor dit project. Dat komt omdat de provincie het belangrijk vindt dat gemeenten zich inzetten voor fietsveiligheid.
Start aanpak Haarsekade in zomer 2024
De Haarsekade is een lange weg. Voor de werkzaamheden wordt daarom de weg in stukjes geknipt. Zo werken we elke keer aan een klein stukje weg en blijft de overlast beperkt.
Het stuk Haarsekade tussen de Tiende Penninglaan en de Haarweg is als eerste aan de beurt. Hier starten de werkzaamheden tijdens de zomervakantie 2024 zodat de overlast voor de scholen beperkt blijft. Vervolgens gaan ze steeds verder. Welk stuk weg aangepakt wordt vindt u op de kaart Overzicht werk aan de weg omgeving Gorinchem. Vul hier als zoekterm 'Haarsekade' in.
Op de hoogte blijven?
Voor dit project gaan wij de BouwApp inzetten. Hiermee houdt Van Kessel Wegenbouw u op de hoogte van alle ontwikkelingen op het project. Ook krijgt u informatie over verkeersafzettingen en omleidingen. Via de BouwApp kunt u ook vragen stellen. Om het project te volgen neemt u de volgende 5 stappen:
- Download en installeer de BouwApp
- Klik op ‘Start hier’
- Volg de stappen of kies ‘Overslaan’
- Zoek op: Haarsekade
- Klik op de + om het project te volgen
Wat ging er vooraf?
Eerst is er een schetsontwerp, die wordt verder aangepast met aandachtspunten naar een voorlopig ontwerp en uiteindelijk tot een definitief ontwerp. Het definitieve ontwerp wordt vertaald naar tekeningen en uitgangspunten waar de aannemer mee aan de slag gaat.
Definitief ontwerp
Het definitief ontwerp vindt u als bijlage onderaan deze pagina. Na enkele ontwerpsessies met bewoners en belanghebbenden zijn we eerst tot een schetsontwerp en later tot een voorlopig ontwerp gekomen. Dit voorlopig ontwerp is door de gemeenteraad vastgesteld en hebben we als uitgangspositie gebruikt voor het maken van het definitieve ontwerp.
Belangrijke onderdelen van het ontwerp:
- We streven naar een éénduidig beeld voor de Grote- en Kleine Haarsekade.
- Er is geen ruimte voor een apart fietspad. Daarom kiezen we bewust voor het mengen van automobilisten en fietsers. Automobilisten moeten zo meer rekening houden met de fietsers.
- Om het verkeer te mengen versmallen we de rijbaan. Als het past maken we een aparte parkeerstrook.
- De meeste zijwegen worden uitgevoerd met een in-/uitritconstructie. De voetpaden langs de Haarsekade lopen hierbij door.
- De grotere kruispunten krijgen een kruispuntplateau om de snelheid af te remmen en duidelijk te maken dat aan verkeer van rechts voorrang moet worden verleend.
- Doorsteken tussen de Haarsekades worden versmald en soms weggehaald om een overzichtelijk straatbeeld te maken.
- De Haarsekade ten noorden van de A15 wordt versmald en de snelheid gaat omlaag naar 30 km per uur. Ook komt er een voetpad aan de westzijde van de Grote Haarsekade.
Meer informatie en contact
In 2020 werd de Mobiliteitsvisie 2040 met haar maatregelenpakket vastgesteld. Een van deze maatregelen is het aanpassen van de Haarsekade. Het ontwerpatelier Haarsekade is hier een uitwerking van. Heeft u vragen over het ontwerpatelier? Stuur dan een mail naar ontwerpatelier@gorinchem.nl.