Team Financiën zorgt voor de solide financiële basis waarop de gemeente functioneert. De medewerkers bewaken de financiën en denken strategisch mee over de inzet van middelen zodat er samen gewerkt wordt aan een duurzame toekomst voor de inwoners en organisatie. Transparantie, controle en ondersteuning staan centraal in alles wat het team doen.
Team Financiën speelt een centrale rol binnen de gemeentelijke organisatie. Met haar producten en processen is het team nauw verbonden met alle afdelingen, waardoor het een essentiële partner is voor iedereen binnen de gemeente. Door samenwerking en advisering ondersteunt Financiën de organisatie in het realiseren van haar doelen en het waarborgen van financiële stabiliteit.
De taken
- Het voeren van een actuele en nauwkeurige financiële administratie, inclusief transparante verslaglegging.
- Het innen en heffen van lokale belastingen op een efficiënte en rechtvaardige manier.
- Het waarborgen van een overzichtelijk proces voor financiële planning, Financial Control en het samenstellen van geconsolideerde Planning & Control (P&C) producten.
- Het bieden van gedegen financiële advisering en op maat gemaakte managementrapportages ter ondersteuning van besluitvorming.
- Het verzorgen van verantwoording richting externe partijen via duidelijke rapportages.
- Het monitoren van financiële risico’s en het adviseren over risicobeheersing.
Het team bestaat uit drie taakvelden:
Financiële administratie
De essentie van een gemeentelijke financiële administratie is het nauwkeurig vastleggen, beheren en rapporteren van alle financiële transacties en middelen om een transparantie, verantwoording en effectieve administratie te waarborgen. Door de financiële administratie wordt de debiteuren- en crediteurenadministratie uitgevoerd en vindt de beheersing en innovatie van deze processen plaats. De Financiële administratie is daarmee het eerste aanspreekpunt voor debiteuren en crediteuren bij vragen.
De Financiële administratie voert dagelijks terugkerende administratieve taken uit zoals betalingen, doorboeken van financiële gegevens en het bijhouden van het grootboek. Ook worden de aansluitingen van de verschillende administratieonderdelen gedaan en ten behoeve van de jaarrekening aansluitingen verzorgd. Het uitvoeren van interne controles om de nauwkeurigheid van de financiële gegevens te waarborgen en fraude te voorkomen behoren eveneens tot het vakkenpakket van de financiële administratie.
Belastingen
De gemeente draagt zorg voor de heffing en inning van de verschillende lokale belastingen. Inwoners en ondernemers leveren via die lokale belastingen een financiële bijdrage aan de stad.
Voor Gorinchem is de belastingheffing een belangrijk middel om maatschappelijke doelen te realiseren en de stad leefbaar te houden. Het taakveld Belastingen voert deze maatschappelijke taak uit. Ook op het terrein van de waardebepaling van het onroerend goed in Gorinchem vervult Belastingen een grote rol. Volgens de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) wordt jaarlijks door Belastingen aan alle woningen en bedrijfspanden een waarde toegekend. Zij verzorgen de inning van onroerendezaakbelastingen voor zowel eigenaren als gebruikers van niet-woningen, evenals specifieke heffingen zoals afvalstoffen-, riool-, en parkeerbelastingen.
Belastingen voert het behandelen van bezwaren en beroepen tegen de belastingaanslag en de WOZ-waarde en de kwijtschelding van lokale belastingen uit. Ook het beheer van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen verzorgen zij. Belastingen heeft tevens de wettelijke taak om informatie aan te leveren aan de landelijke Belastingdienst en de waterschappen.
Wanneer burgers of bedrijven schade ondervinden door gemeentelijk toedoen of gemeentelijk nalaten kunnen zij voor de aansprakelijkheidstelling ook bij Belastingen terecht. Zij coördineert het aansprakelijkheidsstellingsproces. Samen met de verzekering wordt beoordeeld of de gemeente aansprakelijk is en wordt vastgesteld of een schadevergoeding is gerechtvaardigd.
Advies en Control
Advies en Control biedt strategisch financieel advies en zorgt voor nauwkeurige financiële planningen, rapportages en analyses, die de basis vormen voor gefundeerde beslissingen binnen de gemeente. Advies & Control speelt een belangrijke rol in het waarborgen van de financiële gezondheid van de gemeente. Zij stellen de P&C documenten op zoals de Perspectiefnota en de begroting. Deze producten helpen de gemeenteraad bij hun kaderstellende en toezichthoudende taken, en vormen de basis voor gefundeerde beleidsbeslissingen.
Advies en Control coördineert de periodieke planning & control-cyclus en stelt financiële planningen (forecasts) en analyses op. Dit zorgt ervoor dat er op elk moment inzicht is in de financiële stand van zaken van de gemeente. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de periodieke rapportages en analyses van de baten en lasten, waarmee budgethouders in staat worden gesteld om hun budgetten effectief te beheren. Daarnaast adviseert Advies en Control zowel het management als het bestuur over financiële vraagstukken, wat bijdraagt aan het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen op een financieel verantwoorde manier.
Een unieke rol binnen het team is weggelegd voor de planeconoom, die verantwoordelijk is voor het beoordelen van de financieel-economische haalbaarheid van ruimtelijke plannen, zoals woningbouwprojecten, zodat de financiële risico's van deze plannen beheersbaar blijven.