Als u een kind heeft gekregen, moet u aangifte van geboorte doen. Dat moet in de gemeente waar uw kind is geboren.
U moet uw kind binnen 3 dagen na de geboorte aangeven op het stadhuis. De dag van geboorte telt niet mee voor de termijn.
Geef bij voorkeur de geboorte digitaal door. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Wilt u of kunt u dit niet? Dan kunt u ook een afspraak maken op het stadhuis via 140183.
Benodigdheden/meenemen
De volgende documenten zijn nodig voor aangifte:
- legitimatiebewijs van de aangever
- legitimatiebewijs van de moeder
- geboortebewijs van het ziekenhuis, de huisarts of de verloskundige
- Eventueel trouwboekje
- Eventueel een erkenningsakte
Die heeft u als een kind al voor de geboorte is erkend. - Eventueel een akte van naamskeuze
- In geval van een duomoeder neemt u ook de donorverklaring mee.
Goed om te weten
- Een kind kan maximaal 2 wettelijke ouders hebben.
- Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan hoeft u of uw partner het kind niet te erkennen. In andere gevallen wel. Op Rijksoverheid leest u meer over erkenning en gezag.
- Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit of bent u duomoeder? Neem dan voor meer informatie voor het doen van de geboorteaangifte telefonisch contact op met de gemeente via telefoonnummer 0183 - 65 94 55
- Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Het kan handig zijn om dit al vóór de geboorte te regelen via een akte van naamskeuze.
- Het burgerservicenummer (BSN) hoeft u niet apart aan te vragen. Deze ontvangt u automatisch van de gemeente waar u woont.
Contact
Telefoon: 0183 - 65 94 55
E-mail: burgerzaken@gorinchem.nl