Koopt en verkoopt u tweedehands goederen, bent u dus handelaar in tweedehands goederen? Dan bent u verplicht zich te registreren in het Digitaal Opkopers Register.
Hoe werkt het
- via het Digitaal loket meldt u zich aan als handelaar
- u krijgt een account waarop u steeds registreert als u een tweedehands artikel heeft gekocht en/of verkocht
- in het loket houdt u onder andere het merk, type en serienummer bij
- ook houdt u in het register bij welke producten u aan wie heeft verkocht
- alles wat u koopt en registreert moet u 5 dagen bewaren voordat u het mag verkopen.
De politie krijgt automatisch bericht wanneer u een product invoert dat als gestolen geregistreerd staat in de database van gestolen goederen.
Waarom een opkopers register
Met behulp van dit register loopt u minder kans om gestolen goederen te kopen (heling). En de politie krijgt informatie waardoor criminelen eerder opgespoord kunnen worden.
Voor wie is het register bedoeld?
Opkopers en handelaren in gebruikte goederen zoals platina, goud, zilver, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, motoren, (brom)fietsen en elektronica (foto-, film, radio- en videoapparatuur, laptops, tablets en mobiele telefoons) zijn verplicht zich te registeren in het landelijke systeem.
Handhaving door politie en de gemeente
De registratieplicht is verplicht. Politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) controleren actief of opkopers zich aan de verplichtingen houden.
Contact
Telefoon: 14 0183