Bij spoofing gebruikt een oplichter een trucje om een andere identiteit aan te nemen. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’.
De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van uw bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor ook echt het telefoonnummer van de bank op uw telefoon verschijnt. De oplichter zegt dat er wat mis is met uw betaalrekening of bankaccount en vraagt u om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens.
Waar kunt u zelf op letten:
- Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening, of om uw persoonlijke gegevens.
- Verbreek de verbinding als u het niet vertrouwt.
- Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.
Tips
- Open geen e-mails, links in e-mails en bijlage(n) in e-mails die u eigenlijk niet verwacht, ook al lijkt de afzender bekend. Bel desnoods de afzender als u de email niet vertrouwd.
- Maak regelmatig back-ups, ofwel een kopie van de bestanden op je computer.
- Klik nooit op onveilige links: vermijd links in spamberichten of op onbekende websites.
Kijk voor meer tips op Maakhetzeniettemakkelijk.nl, Veiligbankieren.nl, Veiliginternetten.nl en VPNgids.nl
Toch slachtoffer geworden?
Bent u toch het slachtoffer geworden van een vorm van cybercrime? Doe het liefste altijd aangifte! U kunt ook anoniem melding maken van cybercrime bij Meld Misdaad Anoniem. Meer informatie is te vinden op de pagina Waar kan ik cybercrime melden? van Rijksoverheid.nl.