De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen die moeite hebben met het zelfstandig blijven wonen en meedoen in de samenleving, ondersteuning kunnen krijgen van de gemeente. Het gaat om voorzieningen als:
- huishoudelijke ondersteuning;
- rolstoelen en scootmobielen;
- vervoer zoals de Molenhopper;
- woningaanpassingen;
- dagbesteding;
- individuele begeleiding;
- beschermd wonen;
- en kortdurend verblijf zoals logeer-, weekend- en vakantieopvang.
Via een Wmo-melding vraagt u een gesprek aan met een medewerker van de gemeente.
Wmo-melding doen
Met een Wmo-melding vraagt u een gesprek aan met een medewerker van de gemeente. Samen bekijkt u waar u tegenaan loopt en welke mogelijke oplossingen voorhanden zijn.
In het meldingsformulier kunt u aangeven welke problemen u ervaart op het gebied van wonen, zorg en/of welzijn. Dit geldt ook voor het geven van mantelzorg aan anderen.
Na ontvangst van uw melding neemt een Wmo-medewerker contact met u op en maakt met u een afspraak voor een gesprek. U kunt zich tijdens dit gesprek laten bijstaan door iemand uit uw eigen omgeving. Is het voor u lastig om iemand uit uw eigen omgeving mee te nemen, dan kunt u bijgestaan worden door een cliëntondersteuner van MEE.
Gesprek
Een Wmo-adviseur voert met u een gesprek. Alles wat belangrijk zijn komt in het gesprek aan de orde. Zoals uw woonsituatie, uw huishouden, uw gezondheid, aanwezige mantelzorg en de toekomst. Zo’n gesprek gebeurt meestal bij u thuis. Als u dat prettig vindt, kunt u daar iemand uit uw omgeving zoals een familielid of een cliëntondersteuner van MEE voor uitnodigen. Uiteraard behandelen wij de informatie uit het gesprek vertrouwelijk en respectvol.
Kijken wat u zelf nog kunt
De Wmo is erop gericht mensen alleen te ondersteunen wanneer ze dat echt nodig hebben. Daarom moeten we goed beoordelen wat u zelf (nog) kunt en waarmee de gemeente u kan ondersteunen. In sommige gevallen schakelt de gemeente - met uw toestemming - een medisch adviseur in.
We bespreken tijdens het gesprek:
- uw beperkingen, persoonskenmerken en behoeften;
- welk resultaat u wilt bereiken;
- wat u zelf al heeft gedaan bij het zoeken naar een oplossing;
- welke mogelijkheden er zijn binnen uw eigen (sociale) omgeving;
- of er algemeen gebruikelijke oplossingen voor uw hulpvraag zijn;
- of er voorzieningen zijn waarop u een beroep kunt doen zoals maaltijdvoorziening.
Op basis van het gesprek met u en de uitkomsten van misschien meer onderzoek stellen we samen met u vast welke oplossing voor u het beste is.
Kosten
De uitkomst van het gesprek (en het eventuele onderzoek) kan zijn dat u ondersteuning krijgt vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hierbij gaat de gemeente uit van een passende oplossing. De uitkomst kan ook zijn dat de oplossing of ondersteuning niet voor vergoeding op grond van de Wmo in aanmerking komt. Zoals bijvoorbeeld een eenvoudige wandbeugel of een fiets met trapondersteuning. Deze kosten dient u zelf voor uw rekening te nemen. U bepaalt uiteindelijk zelf voor welke oplossing u kiest.
Contact
- Telefoon: (0183) 659 535
- E-mail: wmoloket@gorinchem.nl
Cliëntervaringsonderzoek Wmo
Gemeente Gorinchem vindt het belangrijk om te weten hoe inwoners de dienstverlening en ontvangen zorg en/of ondersteuning vanuit de Wmo, het Wmo-loket en de zorgadviseurs ervaren. Daarom voeren wij jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek uit onder cliënten die gebruik maken van een Wmo-voorziening. Doordat inwoners ons vertellen wat er goed gaat en wat er beter kan, kunnen we onze dienstverlening waar nodig verbeteren. Het onderzoek wordt in opdracht van de gemeente uitgevoerd door adviesbureau BMC.